Fokustimmen 

Sedan jag blev sjukskriven för mitt utmattningssyndrom har jag tillbringat stor del av förmiddagen i sängen. Från början stor del av dygnet. Jag hade inte kraft till något annat än att sova. 

För cirka ett och ett halvt år sedan började jag varje kväll skriva i min posivitetsbok, tre positiva saker med dage. Du hittar mer om det här i bloggen under rubriken "Positiva tankar". Inlägget är skrivet i oktober 2015. 

Efterhand som jag fått mer kraft till att gå upp tidigare på dagen har jag ändå sett till att starta dagen väldigt lugnt och i sängen. Här i sängen dricker jag mitt morgonkaffe och läser morgontidningen, i min egen takt. Efter den stunden reflekterar jag över dagen som gör entré. Funderar på vad jag vill med dagen. Detta har jag gjort i mitt eget huvud. Men för en tid sedan fick jag via Dorotea www.dorro.se/blogg upp ögonen för Bullet Journal. Med korta ord är det ett färgglatt sätt med kreativitet ett sätt att planera sin dag. Detta är inget för mig då jag skulle fastna i ett petnoga skrivande och målande istället för vad det egentligen är, ett redskap för att planera sin vardag. 

Däremot gillade jag konceptet att strukturera och fundera över dagen, vilket jag redan gjorde. Men jag skrev inte ner mina tankar, så som jag gjort med tankarna om det positiva som skett under dagen. Jag kände mig skeptisk till att ha ytterligare en skrivbok, jag är egentligen en digital person. Beundrar de med färgglada och mysiga skriv- och anteckningsböcker/almanackor men som sagt jag skulle bli stressad om det inte blev som jag tänkt och skulle då missa poängen. 

Jag bestämde mig för att prova detta för mig själv, på mitt sätt. Digitalt med en app som jag har synkad mellan både telefon och padda. Anpassad utan krav, anpassad till mig mitt i min utmattning.  Anpassad till mig och min fokustimme, som jag innan jag läste Dorros inlägg inte hade satt namn på utan bara gjorde.  Jag valde även att ta bort mina possitivitetsböcker och även lägga in dem i samma app. Mina anteckningar som jag skrev om mina tankar som ploppar upp under dagen valde jag att även de flytta hit, ifrån telefonens kalender. 

Detta har nu blivit till en mycket bra start på dagen som följer med till ett lika bra avslut på kvällen. Då jag gör detta digitalt försöker jag sammanfatta dagen innan klockan 20:00 då jag inte använder digitala verktyg (telefon, padda och dator) efter det klockslaget. 

Min fokustimme har med andra ord tagit ett steg vidare. Min fokustimme har hjälpt mig ytterligare ett steg framåt på min resa. Vill dock förtydliga att planeringen av dagen ofta innehåller saker som vila och titta på feelgoodfilm. Jag gör inga måsten, dessa är bannlysta. Gör bara bra saker för mig som jag vill göra. 

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln