Munken som sålde sin Ferrari

Munken som sålde sin Ferrari utmattad utbränd utmattning väggen utmattningssyndrom utmattningsdepression psykiskohälsa beteendeförändring livsstilsförändring hjärntrött


Där borta när det rullade snabbare och snabbare i utförsbacken fick jag ett boktips. Var och hur jag fick tipset är helt borta i mitt minne. Kanske fick jag det av en vän, kanske läste jag om boken, jag har ingen aning. Och jag tror att det har mindre betydelse. 

Eftersom det inte fanns tid att läsa böcker köpte jag en ljudbok, satte mig i bilen och körde. Där någonstans i hundraåttio kom det att bli en läsupplevelse som stannade kvar i mig. Ett frö som blev kvar. Det hade ingen möjlighet att börja gro men trots stormarna som drog förbi så fanns fröet kvar. 

Robin Sharmas bok Munken som sålde sin Ferrari hade satt spår i mig. Boken om stjärnadvokate Julian är en av få böcker jag läst flera gånger. Varje gång har jag tänkt att nu behöver jag göra något för att ändra mitt beteende. Ändra mitt liv. 

Munken som sålde sin Ferrari har ett enkelt språk, vet att det finns de som upplever språket för enkelt och innehållet banalt och tramsigt. Själv är jag tacksam för det enkla språket speciellt nu när min hjärna inte för mår mer än det enklaste. 
 

Munken som sålde sin Ferrari Robin Sharmas alkemisten våga vara rädd vågavararädd utmattad väggen utbränd


Julian bränner ljusen i båda ändarna och får en hjärtinfarkt. Han ser döden i vitögat och försvinner. Efter tre år i en liten bergsby i Himalaya tillsammans med "the Sagers of Sivana" återvänder han. För sin tidigare kollega och vän berättar han vilka insikter han gjort samt vilken kunskap han fått hos de vise männen och kvinnorna. 

Munken som sålde sin Ferrari är eb  skildring av en yttre och inre resa, där österländsk mystik möter det västerländska framgångstänkandet. Det är en bok som gjort att jag många gånger stannat upp och funderat över mitt eget liv. Idag när jag är sjuk läser jag åter boken och funderar på djupet över mitt beteende och liv. 
 

Våga vara rädd utmattningsdepression utmattningssyndrom utbränd väggen


Ett ett stycke i boken, som handlar om Rosens hjärta, har följt mig under alla år sedan första gången jag läste boken. Julian berättar för sin vän John att allt man behöver för metoden Rosens hjärta är en lugn, tyst plats, gärna ute i naturen och en ros. 

Börja med att stirra in i rosens mitt, rosens hjärta. En ros är som livet, man möter törnen ibland men om man tror på sin drömmar kommer man förbi dem och in i rosens skönhet. Lägg uppmärksamma rosens, färg, form och struktur. Njut av blommans doft och tänk inte på något annat än just rosen. Till en början kommer andra tankar pocka på din uppmärksamhet men efter en tid kommer du att kunna sitta med din ros längre och längre stunder. Tankarna som kommer, låt dem komma och låt dem studsa iväg. Förebrå dig inte för dessa tankar. Återgå bara till att fokusera på rosen. 

Första gången jag provade detta, då för många år sedan, klarade jag ett par tre sekunder innan tankarna flög iväg. Kroppen rusade med hög puls och jag undrade när jag var klar. För att Rosens hjärta ska ge effekt bör man göra detta varje dag. Jag prövade vid några tillfällen men tillät mig aldrig att komma till ro. Tillät mig aldrig att ge det kontinuitet. 

Idag kan jag sitta under en lång stund. Tankar kommer fortfarande och går men jag tillåter dem att komma för att lika snabbt släppa dem. Jag låter dem inte fastna i mitt huvud. Tänker att den studsbollar kan jag fånga en annan gång en annan dag. 

Att sitta och inte göra någonting hjälper mig att bli lugnare. Få ett bättre fokus och oron övergår till energi. Men framförallt känner jag
g en lättnad och glädje efteråt.  

 

Kommentera gärna:

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-