Hjärnan dör av syrebrist

Vågavararädd rädd våga livsstil livsstilsförändring beteendeförändring psykiskohälsa återhämtning utmattning utmattningsyndrom utmattningsdepression väggen kraschat krascha utbränd


Där mitt i stressen kunde jag någon gång göra det som jag ofta sa till barnen när de var i varv "Ta tre andetag. Andas in djupt med näsan, andas ut låååångsamt med munnen, upprepa tre gånger." När jag praktiserade det på mig själv kunde jag känna hur oändligt skönt det var. Undrar hur jag kunde överleva resten av tiden när jag rusade runt och andades ytligt. 

Överlevde var väl kanske det jag i och för sig nätt och jämnt gjorde för hjänan precis som allt annat levande dör utan syre. Alla vet att hjärnan dör vid syrebrist och den blir snabbt ointelligent när den får för lite syre. Vid stress får hjärnan för lite syre och då kan vi själva räkna ut att vi snart blir ointelligenta vid stress. Hjärnan tar många knasiga och felaktiga beslut. 

När vi stressar runt andas vi mer och mer ytligt trots att vi vet att när vi behöver prestera krävs det stor syreupptagning. Titta på en elitidrottare vilken enorm syreupptagning som krävs för exempelvis en löpare. Eftersom vi andas per automatik reflekterar vi ofta inte på vår andning. Vi andas cirka 20-25 000 andetag per dygn. 

Vet av erfarenhet att nu precis innan semestern ska uppdrag och åtaganden slutföras. Många med mig vill avsluta och rensa upp alla surdegar och städa av skrivbordet för att kunna komma tillbaka efter semestern till nya fräscha arbetsuppgifter. Eller i alla fall ha de gamla under kontroll. Axlarna sitter om inte ovanför öronen så precis uppe vid dem och snuddar öronsnibbarna. Bara jag fixar detta och detta och detta... kan jag snart ta semester. Snart blir det lugnare och om jag inte andas så ofta och djupt tar det inte heller kraft ifrån mig. Oj så vi lurar oss själva! 

Sätt dig ner på stolen. Japp, sätt dig ner! Djupandas tre gånger, minst tre gånger. Ta in nytt fräscht syre och ge din hjärna ny näring. Näring så att den kan tänka klart, för i raketfarten, med tankar som att "bara jag har gjort detta så blir det lugnt," lurar ingen mer än dig själv och knappt det. När du nu fått nytt fräscht syre till hjärnan börja titta klart vad som är viktigt och prioritera. Och när du nu andas kom då ihåg att prioritera det som är viktigaste... DU och din familj? 

Korrekt andning är en av kroppens viktigaste funktioner. Om vi då bara ger vår hjärna syre lite då och då som vid de tre djupa andetag om dagen och vid semestern kommer hjärnan tillsist få syrebrist.

Det är enklare att förebygga utmattningssyndrom än att ge behandling.
Kram 

Kommentera gärna:

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-