Konsten att sova

Konsten att sova våga vara rädd utbränd utmattning utmattningssyndrom väggen
Konsten att sova våga vara rädd utbränd utmattning utmattningssyndrom väggen


Långt innan det konstaterades att jag var sjuk hade jag som alltid sovit bra plötsligt fått en väldigt dålig nattsömn. Ja, om sanningen ska fram så kom det nog varken plötsligt eller något jag fick, jag skapade det helt själv under en väldigt lång tid.

Jag sov under perioder 2-5 timmar per natt. Lovar att svimningskänslan ofta infann sig och jag fick sätta mig ner. Jag skapade tillsist tankar som att det var fullständigt onödigt att sova. Tänkte, om alla människor förstod att de kunde minska på sin sömn skulle vinalla kunna uträtta så mycket mer. Galet, ja jag vet! 

Idag försöker jag lägga mig mellan 21:00-22:00 och ibland med ångest över att sova, min känsla av att det är onödigt med sömn finns där bak och spökar. Jag är noga med att inte använda telefon eller padda efter 20:00. Lovar att det är inget jag bestämt själv, det har min omtänksamma man bestämt. Många gånger till mitt förtret. 

Sover med öppen balkongdörr och med både öronproppar och sömntablett. Idag sover jag riktigt bra om jag jämför med hur det varit men jag är enormt lättväckt och drömmer ofta mardrömmar som väcker mig mitt i natten. 

Helena Kubicek Boye har i dagarna kommit med sin bok Konsten att sova. Har precis börjat att läsa men gillar redan det jag läst. En bok baserad på forskning och med flera konkreta råd. Jag känner mig förhoppningsfull till att jag ska kunna ta till mig av råden och ska skriva sömndagbok för att kartlägga min sömn. Vill kunna bli fri från min sömntablett. 

Tillsammans med Helena lottar jag ut ett ex av boken på mitt konto på Instagram @mrs_excalibur Kika gärna in där. 
Kram 

Kommentera gärna:

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-