riskzon för att drabbas av utmattningssyndrom?

våga vara rädd utbränd utmattad väggen riskzon


"Hur vet man om man håller på att få utmattningssyndrom?" är en fråga som jag fått många gånger. Min första tanke är att om man ställer den frågan för att man funderar för egen del bör en varningsklocka ljuda.

Alla människor kan drabbas av utmattningssyndrom. "Alla utom jag själv vill säga" var tanken jag själv hade innan jag fick utmattningssyndrom. Ung som gammal, man som kvinna kan drabbas. Varningssignalerna brukar vara ganska tydliga, framför allt för omgivningen, men många av oss nonchalerar tyvärr våra egna signaler.

Det finns som sagt varningssignaler och nedan listar jag 7 stycken. Stämmer någon in på dig? Är du i riskzon av att drabbas av utmattningssyndrom? Kanske är det dags att stoppa och kontakta din läkare?

1. Irriterad
Du blir lätt irriterad. Små saker som du tidigare inte brytt dig om blir nu irritationsmoment. Du kan även uppleva omgivningen som saktfärdig och har svårt att vänta på något, stå i kö eller lyssna färdigt på någon som pratar. Allt ska gå så snabbt som möjligt och det kan i sin tur ge en överaktivitet som kan vara svår att kontrollera. 

2. Tröttare än vanligt
Efter en dag med arbete, kanske lämning och hämtning av barn och middagsbestyr är det normalt att vara trött. Men om du inte känner att du återhämtar dig. Tröttheten finns där konstant, känslan av att "jag skulle kunna somna ståendes" börjar bli konstant då bör du ta det som en varningssignal. Men trots den konstanta tröttheten känner du kanske ändå att du inte får en ordentlig sömn.

3. Sömnsvårigheter 
Du har svårt att somna och hjärnan känns som den går på högvarv, den vill inte stanna av och låta sömnen innfinna sig. Eller att du vaknar mitt i natten och tankarna på arbete eller privatlivet sätter fart. Du har en störd nattsömn.

4. Fysiska besvär
Du kanske känner dig darrig eller yr, kanske till och med svimmat. Muskelspänningar och värk är vanligt, så som nack- och huvudvärk men även i andra delar av kroppen. Hjärtklappningar eller tryck över bröstet är vanligt vid stress. 

5. Minnet och koncentration
Korttidsminnet störs av stress. Du kommer inte saker som ska göras, blandar ihop tider eller glömmer saker som sagts eller gjorts. En tydlig indikation på att drabbas av utmattningssyndrom är koncentrationssvårigheter och svårigheter med att planera.

6. Nedstämd 
Du har svårt att se ljusglimtar i livet, svårt att hålla humöret uppe. Du kanske även gråter, även vid små motgångar.  Det är inte ovanligt att utmattningssyndrom även leder till oro och till och med ångest. 

7. Du väljer bort dig själv
Du tackar nej till trevligheter, du väljer bort saker du egentligen vill göra, som att träna eller fullfölja läscirkeln du har med vännerna. Du känner att du inte hinner med något annat än arbete och måsten.

Om det är flera av ovanstående punkter som stämmer in på dig bör du ringa din företagsläkare eller vårdcentral. Om du drar i handbromsen i tid och ber om hjälp kan du förhindra ett långvarigt utmattningssyndrom.

Kram
 

Kommentera gärna:

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-