7 råd till dig som anhörig till någon med utmattningssyndrom

utmattningssyndrom sju råd anhörig utbränd väggen våga vara rädd


Att leva med någon som har utmattningssyndrom är inte enkelt, jag vet! Men jag vet inte det på grund av att jag har egen erfarenhet för det har jag inte. Jag vet, för att jag ser hur min familj får kämpa som anhörig till mig. Thomas och jag kan även prata om vår situation och om min respektive hans situation. Att leva med någon som har utmattningssyndrom är inte bara att leva tillsammans med någon som är sjuk, hela situationen blir även den lite sjuk.

Det är inte lätt att gå där bredvid, bredvid en person som till synes agerar irrationellt och ibland med ilska samt många gånger har lätt till tårar. Att gå där bredvid och och försöka hinna med i alla svängar. Ni som finns som stöd ni är alla fantastiska!

Det viktiga, kanske det viktigaste, i detta är att förstå att utmattningssyndrom kan vara ett allvarligt tillstånd. Ett tillstånd som kan medföra flera kroniska skador på kroppen.

LYSSNA
Som anhörig eller vän vill du säkert stötta. Det gör du genom att bara försöka förstå och genom att lyssna. Försök inte komma med svar eller muntra tillrop, förmaningar eller goda råd. Försök heller inte lägga kraft på att säga emot eller komma med förklaringar, en utmattat hjärna tänker inte alltid logiskt. Försök bara lyssna.

KRAV
Att en person som tidigare varit aktiv, till synes helt plötsligt, inte längre orkar, kan ibland vara svårt för omgivningen att förstå. Personen kan uppleva små små saker, som att kliva ur morgonrocken och ta en dusch, skriva upp mjölk och ost på en nota, som överväldigande och ouppnåeliga. Därför är det bra att komma ihåg att den som har utmattningssyndrom gör så gott hon eller han kan. Det är bra om du är lyhörd och och låter den sjuka göra i sin takt och samtidigt uppmuntrar och stöttar.

RUTINER
Som sjuk och sjuk under längre tid är det lätt att tappa rutiner. Har man dessutom utmattningssyndrom finns inte ork till att ta hand om sig själv eller sina nära. Det kan till och med vara så att man behöver hjälp med att duscha. Se till att det alltid finns mat hemma och om personen är själv hemma, mat som bara är att värma. Det är enklare att hålla fast vid rutiner om man får stöd.

BLI INTE RÄDD
Det är lätt att bli rädd när man ser någon förändras så drastiskt som man kan göra vid utmattningssyndrom. Om personen även får ångest eller blir deprimerad, vilket inte är allt för ovanligt, är det lätt att bli förskräckt när en person man älskar och bryr sig om får ångestattacker, tappar livsgnistan och inte har någon ork och inte längre verkar bry sig. Det kan till och med vara så att personen uttrycker att hon eller han inte längre vill leva.

Du kan då till exempel fråga: “Vad menar du egentligen när du säger att du inte vill leva?” Du kan även ställa en rak fråga: “Vad menar du med att du säger att du inte vill leva?”  “Menar du på allvar att du vill ta livet av dig, eller är det ett uttryck för att du tycker att det är jobbigt just nu?”

Be om hjälp om du blir orolig och har svårt att avgöra om det ligger allvar bakom hoten om självmord. Ring 1177, vårdcentralen eller den behandlande läkaren till din anhörige. Om du bedömer situationen eller hoten som akuta slå då larm och ring 112.

BE OM HJÄLP
Var inte rädd för att be om hjälp, både från närstående och vänner. Det kan vara så att du och eventuella barn behöver få komma bort ett par dagar. Kanske finns det någon närstående eller vän som kan bo hos din anhörige, både som trygghet men även för att avlasta med hushållsarbete.

Du kanske behöver någon att prata med, vän eller professionell person, om hur det är att leva med någon som har utmattningssyndrom. Det hjälper oftast att få perspektiv och se att du inte är ensam om att ibland känna sig hjälplös. Det är inte illojalt att känna att du behöver prata med någon anna.

BEHÅLL DITT EGET LIV
Genom att hålla kvar lite av det vanliga livet, såsom att gå till arbete och fritidsaktiviteter visar du på att det finns ett friskt liv att komma tillbaka till. Den som är sjuk kan komma att vara sjuk under en lång tid och då är det viktigt att du tar hand om dig själv och tankar energi. För att orka vara nära och vara ett stöd behöver du hitta tillfällen och platser där du själv får återhämtning.

HA TÅLAMOD
Det tar tid att bli frisk från utmattningssyndrom och det måste få ta tid. Det tog personen många år att komma dit hon eller han är idag och för att få ett hållbart friskt liv behövs det en lång tid för läkning och rehabilitering.

Kram!
 

Välkommen att följa mig och min blogg på Bloglovin

Follow

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln