Känner du dig stressad och nära utmattningssyndrom? Tre råd kring användandet av smartphone och läsplatta

våga vara rädd utbränd väggen ekollon vas ekollonvas svenskt tenn utmattningssyndrom utmattningsdepression


Det pratas ofta om användandet av smartphone och läsplattor, om de är beroendeframkallande eller ej. Oavsett, när vi blir stressade för att vi inte har telefonen inom synhåll eller att vi “bara” måste kolla på Instagram en gång till innan jag släcker ner för natten bör vi ta oss en funderare på vårt användande och vad det gör med oss.

Det finns två saker som spökat under hela min tid som sjuk, min iPad och min iPad. Dessa två ting spökade redan långt innan jag blev sjukskriven. Det gick så lång att Thomas klockan 20:00 tog dem ur min hand. inte bara bildligt utan på riktigt, han stod där vid soffan och sa “Ge mig dem!” och jag lovar jag hade inget att sätta emot. Vilket jag också är glad för. Att vi har riktlinjer för smartphone och läsplatta har varit en stor hjälp i mitt tillfrisknande. Efter 20:00 inga tekniska prylar förutom TV.

Det finns tre saker som alla i farozonen för utmattningssyndrom borde göra OCH redan borde gjort om man har utmattningssyndrom.

Stäng ner telefon och läsplattor minst ett par timmar innan sänggående.
Smartphones och läsplattornas blåa ljus gör att kroppens utsöndring av sömnhormonet melatonin avbryts tvärt. Melatonin börjar utsöndras vid 19-tiden och halterna når sin höjdpunkt vid fyratiden på morgonen. Användande av läsplattor och smartphone kvällstid gör med andra ord att vi får svårare att somna samt att vår nattsömn blir oroligare.

Stäng av alla notiser till allt.
Det finns ingenting på Instagram, Facebook, Twitter eller mejlkontot som är så viktigt att att det kräver din direkta uppmärksamhet.
Inte heller är nyhetsnotiser från Aftonbladet eller Expressen något som du omedelbart behöver läsa, nyheten finns kvar, och om den inte gör det var den inte av någon speciell vikt.
Sker det något viktigt, så viktigt att du behöver informeras kommer personer att ringa dig, så ha kvar ringsignalen.

“Freda” middagar och umgänge från mobiler.
Får du abstinens när du inte har telefonen i närheten? Blir du arg när någon säger att du använder telefonen för mycket? Då kan det var hög tid att börja vänja dig vid pauser.
När du umgås med familj och vänner är det så att du “bara måste” läsa sms:et eller snabbt titta in på Instagram? Fundera på vem du umgås med och framför allt vilken signal du vill signalera, “det som händer i min telefon är intressantare än det vi pratar om.” Ett råd kan vara att ägna dig åt någon aktivitet där du inte tänker på telefonen, börja med en kort stund och förläng successivt.

KRAM
 

Följ gärna mig och min blogg på Blogvin

Follow

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln