Ge dig tid för återhämtning - 5 viktiga tips

återhämtning våga vara rädd väggen lär dig leva eva svärd utbränd utmattningssyndrom


Att du blir trött beror oftast inte på att du haft för mycket att göra eller att du stressat utan för att du inte återhämtat dig! Det är lika viktigt att ladda batterierna som att använda dem. Perioder av hög stress måste följas av återhämtning. För att kroppen och systemet ska hålla på sikt behöver du titta på det som stressat upp dig och gå tillbaka ned till din ursprungsnivå.  Om du inte får tillräcklig återhämtning löper du risk av att drabbas av ihållande trötthet vilket kan resultera i utmattningssyndrom. 

Kom ihåg att stress kan finnas både i arbete så som i privatlivet. Även när du upplever arbetsbelastningen som stimulerande eller gläds åt alla roligheter i privatlivet behöver du både landa och återhämta dig, du kan drabbas av utmattningssyndrom även när du upplever stressen som trevlig, för lite återhämtning kan ändå vara skadlig.  

Sömn är livsviktigt för att ha ett fungerande liv. När du sover bra på natten klarar du enklare av en stressad vardag och påfrestningar. Kroppens återhämtning och uppbyggnad sker under djupsömnen. 

Bli medveten och lyssna på din kropp, vad behöver just du och din kropp för att du ska återhämta dig? Vad säger din kropp till dig? Ibland kan man behöva träna sig på att lyssna på sin egen kropps signaler och bli medveten om dem. Skriv ner vad som får dig att må bra och skapa tid för det. Prioritera dig själv!

Prioritera dig själv, mår inte DU bra är det svårt att finnas för andra. Ofta är de gånger då vi sätter andra i första rum för att sätta oss längst ner på listan.

Avslappning, försök att finna stunder och platser som ger dig fullständig avslappning. Kanske är det i naturen sittandes på en sten och stilla titta ut. Det finns idag enkel hjälp att ta till för avslappning, app för guidad avslappning eller kroppsscanning är bara två av alla möjligheter. 

Utnyttja "dö-tiden" som ibland kan uppstå. Ta vara på den istället för att irritera dig. När det blir stopp i rusningstrafiken ta då vara på tillfället att djupandas. När du kliver in på ett mötet och den du ska träffa är sen plocka då fram pocketboken och läs ett par sidor eller plugga in ljudboken i öronen. 
Har du ett ärende i närheten av en park eller ett skogsområde ta några minuter till att ströva helt fritt. Viktigaste av allt när du hamnar i ofrivillig dö-tid, stressa inte upp dig över saker som du inte kan påverka. Är tåget försenat blir det inte mindre sent för att du blir uppstressad. Det enda som händer är att du riskerar att må dåligt. 

Kom ihåg!
Du FÅR ingen tid för återhämtning  - du behöver SKAPA dig den tiden!
Det är upp till dig att boka in tid för återhämtning. Hur ska du då göra för att återhämta dig?


Kram
 

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln