2017 > 02

utbränd väggen våga vara rädd utmattningssyndrom utmattningsdepression lär dig leva dags att må bra


Ja vad säger man? Thomas säger i alla fall att jag är snurrig. Här i bloggen och på mitt Instagramkonto @mrs_excalibur pratar väldigt sällan eller faktiskt aldrig om min medicin. Det finns absolut en orsak till det, inte för att jag tycker det är något märkligt med mediciner utan för att det ofta väcker starka känslor. Känslor som lätt blir för eller emot, det blir många gånger svårt att för en bra nyanserad diskussion i kommentarsfält och därför låter jag bli att lyfta medicinering. Men idag gör jag ett undantag. 

Som sagt Thomas säger att jag är snurrig och jag kan bara hålla med. Igår morse följde jag med Thomas till Stockholm, han arbetar där när han inte reser. När han arbetat färdigt skulle vi på en föreläsning med Anders Hansen. Anders är specialistläkare inom psykiatrin och skrivit den rosade boken Hjärnstark. En underbar timme med många kloka sanningar, allt hämtat ur forskning. 

Men åter till morgonen, eftersom jag tar min medicin klockan 19:00 plockade jag ihop min kvällsmedicin för att lägga dem i min lilla rosa pillerdosa. Satte mig vid bordet och åt min morgonyoghurt. Och där 06:45 tillsammans med en sked yoghurten slänger jag in medicinen i munnen. Inga problem, jag kan ta min medicin morgon eller kväll, det avgör jag själv. Ett litet dilemma dock. Bland mina tabletter som låg där på bordet och som slank in i munnen var en tablett som absolut ska tas klockan 19:00 0ch inte 06:45, min sömntablett.

Jag vet att min kropp är stark, alldeles för stark. Jag har nämligen ofrivilligt dygnat på sömntablett tidigare. Men det är verkligen inget att rekomendera, kroppen behöver all hjälp den kan få för att vila och återhämta sig. Men ibland kämpar min kropp emot hjälpen den får. 

Nu snurrade tankarna. Hur löser jag detta på bästa sätt? Sova två timmar i bilen? Funkar inte, då jag behöver 2-3 timmar på mig att gå ner i varv för att sömntabletten ska fungera för mig. Ok så här tidigt på morgonen med en skön nattsömn är ju jag redan nere i varv. Men att bli väckt efter två timmar med sömntablett i kroppen är omöjligt. Har nämligen hänt tidigare då jag somnat på soffan. Vid dessa tillfällen får Thomas leda mig in i sängen. Hur skulle det se ut om Thomas skulle få leda mig ur parkeringshuset upp till hans kontor? "Hej kära kollegor, det här är min fru, ta ingen notis om henne hon sover bara lite!" Ja ni förstår ju själva. 

Nepp, det var bara att bestämma mig för att hålla mig vaken. Sagt och gjort. Satt en stund på Thomas kontor, lyssnade på Anders bok. Strosade sakta runt i Stockholm. Åt en lunch med Thomas och drack en kaffe på stan med ögonlock som fladdrade. Men lagom till 18:30 när föreläsningen började var jag åter pigg. Pigg och fräsh för att ta in vad Anders hade att förmedla. 

Angående föreläsningen har ni möjlighet att lyssna till Anders så ta den. Han är grymt nyanserad. Nu när jag kommit så långt som jag har gjort i mitt tillfrisknande finns det ingen ursäkt för att jag inte ska ta tre promenader under 45 minuter per vecka. Som sjukast var detta fullständigt otänkbart vilket Anders också bekräftar. 

Nu vet jag att jag kan dygna på sömntablett, både ofrivilligt och frivilligt, ja det var inte frivilligt att stoppa i mig tabletten men att hålla mig vaken var frivilligt, men nu behöver jag verkligen inte göra det igen. 

Kram
 

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
återhämtning våga vara rädd väggen lär dig leva eva svärd utbränd utmattningssyndrom


Att du blir trött beror oftast inte på att du haft för mycket att göra eller att du stressat utan för att du inte återhämtat dig! Det är lika viktigt att ladda batterierna som att använda dem. Perioder av hög stress måste följas av återhämtning. För att kroppen och systemet ska hålla på sikt behöver du titta på det som stressat upp dig och gå tillbaka ned till din ursprungsnivå.  Om du inte får tillräcklig återhämtning löper du risk av att drabbas av ihållande trötthet vilket kan resultera i utmattningssyndrom. 

Kom ihåg att stress kan finnas både i arbete så som i privatlivet. Även när du upplever arbetsbelastningen som stimulerande eller gläds åt alla roligheter i privatlivet behöver du både landa och återhämta dig, du kan drabbas av utmattningssyndrom även när du upplever stressen som trevlig, för lite återhämtning kan ändå vara skadlig.  

Sömn är livsviktigt för att ha ett fungerande liv. När du sover bra på natten klarar du enklare av en stressad vardag och påfrestningar. Kroppens återhämtning och uppbyggnad sker under djupsömnen. 

Bli medveten och lyssna på din kropp, vad behöver just du och din kropp för att du ska återhämta dig? Vad säger din kropp till dig? Ibland kan man behöva träna sig på att lyssna på sin egen kropps signaler och bli medveten om dem. Skriv ner vad som får dig att må bra och skapa tid för det. Prioritera dig själv!

Prioritera dig själv, mår inte DU bra är det svårt att finnas för andra. Ofta är de gånger då vi sätter andra i första rum för att sätta oss längst ner på listan.

Avslappning, försök att finna stunder och platser som ger dig fullständig avslappning. Kanske är det i naturen sittandes på en sten och stilla titta ut. Det finns idag enkel hjälp att ta till för avslappning, app för guidad avslappning eller kroppsscanning är bara två av alla möjligheter. 

Utnyttja "dö-tiden" som ibland kan uppstå. Ta vara på den istället för att irritera dig. När det blir stopp i rusningstrafiken ta då vara på tillfället att djupandas. När du kliver in på ett mötet och den du ska träffa är sen plocka då fram pocketboken och läs ett par sidor eller plugga in ljudboken i öronen. 
Har du ett ärende i närheten av en park eller ett skogsområde ta några minuter till att ströva helt fritt. Viktigaste av allt när du hamnar i ofrivillig dö-tid, stressa inte upp dig över saker som du inte kan påverka. Är tåget försenat blir det inte mindre sent för att du blir uppstressad. Det enda som händer är att du riskerar att må dåligt. 

Kom ihåg!
Du FÅR ingen tid för återhämtning  - du behöver SKAPA dig den tiden!
Det är upp till dig att boka in tid för återhämtning. Hur ska du då göra för att återhämta dig?


Kram
 

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
i quit väggen våga vara rädd utbränd eva svärd säger upp mig  utmattningssyndrom


Det var en gång i tiden, för sådär två-tre år sedan som jag var så urtrött på min arbetsgivare. Så grymt trött. Sa till alla som ville lyssna, och det var  i och för sig inte så många då jag isolerade mig, mest var det psykologen och Thomas som fick höra "Kan ingen fatta att jag borde ha både ob-tillägg och lön dygnet runt för arbetet pågår verkligen dygnet runt."

Japp sådan är min arbetsgivare,  ingen reglerad arbetstid utan han kräver min insats dygnet runt. Även om jag arbetat hela natten kräver han att jag även ställer upp dagen efter. Arbetsuppgifterna är otydliga men krävande, många gånger är jag helt slut. Men det har i och för sig blivit bättre, det ska medges. Rasterna är längre och jag behöver inte arbeta lika hårt. Nattskiften har dessutom blivet lugnare, kan nästan säga att jag har sovande natt och det är en klar förbättring än innan då det var vakande natt. Nu kräver han endast att jag tar jour under natten. 

Men jag tycker ändå att det är dags att säga upp mig. Eller säga upp mig, vi har faktiskt inget avtal eller kontrakt skrivet. Han tog mig bara för givet, att jag skulle bli hans arbetstagare. Och då jag är lojal och en flitig arbetsmyra passar jag honom perfekt.

Men som sagt, jag är ganska trött på min arbetsgivare, om sanningen ska fram är jag urless. Och dessutom känner jag mig ganska färdig också. Tycker att det är dags att gå vidare.

Tog det faktiskt med min psykolog i måndags men gensvaret blev inte riktig som jag väntat mig. ELLER det blev det nog om jag bara tillåtit mig att tänka till. Det blev ett klart och tydligt "Nej!" Det var inte något prata om, jag fick inte säga upp mig. 

Jaha då får vi väl arbeta ihop ett tag till, men bara så att du vet, du är en väldigt tråkig och framför allt krävande arbetsgivare.

Till er alla, håll er bort från honom, han går under namnet Utmattningssyndrom!

Kram
 

följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
weekend challenge våga vara rädd väggen utbränd utmattningssyndrom


En gång i tiden arbetade jag som gymnasielärare på en stor gymnasieskola med många byggnader att springa mellan. När jag väl kom in i en byggnad så fortsatte jag att springa, och långt där borta i korridoren hörde jag någon elev ropa glatt "Vi hör att det är du som kommer Eva!" När jag frågade hur de kunde göra det blev svaret "Du springer på dina hälar när du sätter ner klackarna."

Ja precis så var det, jag sprang och sprang och till sist slängde jag av mig klackarna och tog lågskor så att jag kunde springa ännu snabbare. Jag är ju en väldigt snabb person. Tänker snabbt, jobbar fort, pratar ännu fortare och går som om jag hade eld i baken.
Eller så var det en gång i tiden. Men för tre år sedan var min hjärna full av sirap, jag tog inte ett enda steg och jag pratade inte med en endaste kotte, inte ens med mig själv.

Nu märker jag ibland att när jag till exempel kommer in i på ICA börjar jag gå snabbare, det är precis som om kroppen kommer ihåg vilken fart jag har haft när jag kommer bland andra människor. Inte alltid, kan till exempel bara strosa bland alla jäktade människor i Stockholm. Den där farten kommer när jag har något ärende kopplat till mitt gående.Jag kommer ofta på mig själv och stannar upp men ändå skrämmer farten mig, jag vill inte tillbaka till stressen, jag vill framåt i det lugna.

Därför har jag nu antagit en utmaning som jag givit mig själv. Jag ska röra mig långsammare,  l-å-n-g-s-a-m-m-a-r-e  för att inte skapa onödig stress i kroppen. Jag tänker öva mig på att gå långsammare. Jag tänker inte snigla framåt likt en snigel, men det kommer säkert kännas så, men jag kommer att gå långsamt. Sluta upp att gå i marschtempo utan istället gå som lucia, ja ungefär som om jag vore lucia. 

Skulle vara skoj om du vill hänga på min utmaning. Öva på att sänka ditt tempo. När du inte har bråttom till något varför då springa på? Skrid istället fram som en lucia. Det känns i kroppen speciellt om man går från högt tempo till att skrida fram. Framför allt är det viktigt att sänka sitt tempo på kvällen, så om du inte vill skrida fram som en lucia på dagen gör det åtminstone på kvällen hemma i din egen vrå.

Att gå långsammare, duka av middagsbordet långsammare, stå och titta på kaffemaskinen när den gör din kopp kaffe eller vattenkokaren som värmer vattnet till ditt te. Spring inte runt som en yr höna där hemma och sedan fundera på varför du inte kommer ner i varv när du lägger dig för att sova.

Jag kommer nu skrida fram och om du vill gå med mig i mitt luciatåg så skriv gärna en rad eller två om hur det går för dig.

Kram
 

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
väggen våga vara rädd utbränd börja leva lär dig leva utmattning utmattningssyndrom eva svärd


Att vi är många som multitaskar, trots att vi är medvetna om att det inte är hälsosamt, det vet vi sedan tidigare. Att hjärnan tar ordentligt med stryk när vi försöker att hålla fler bollar i luften än två samtidigt, till och med så mycket stryk att vi bränner hjärnceller så att hjärnan blir likt ett barns hjärna, går att läsa mer här. I december antog jag PTFias utmaning om att inte multitaska. Allt för att försöka låta bli att göra flera saker samtidigt. 

Nu har jag kommit på bästa sättet ever, jag lovar, att inte multitaska när jag tittar på TV. Det är helt omöjligt att surfa på telefonen eller paddan när jag tittar på film. Inte på grund av att den är för spännande eller intresant, vilket den visst kan vara men det är inte orsaken. Nej jag tittar på filmer som är på ett språk jag inte förstår. 

Har tittat på flera bra franska filmer och det är helt omöjligt att göra något annat samtidigt för då är jag borta direkt. Testa får ni se!

Bjuder på några franska filmtips

  • Amelie från Montmartre
  • The Intouchables (har sett den flera gånger, en av mina favoriter)
  • Vägg i vägg
  • Välkommen till Marly-Gomont (den står på min "att-se-lista")


Kram

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
musikhjälpen våga vara rädd utbränd väggen börja leva
musikhjälpen våga vara rädd utbränd väggen börja leva


Någonstans där i december bestämde jag mig för att skänka en av mina målningar till Musikhjälpen. Skrev om det här. Jag lade ut den via Musikhjälpen på Blocket OCH var galet nervös. Tänk om ingen ville köpa en. Inte ens för den goda sakens skull. Buden kom dock ganska snabbt. Inte några stora summer, en femtiolapp eller så. Men de första buden kom i alla fall. Phu!

Veckan var lite pirrig och jag kollade stup i ett och kvart i två. Budgivningen var ganska lugn. Gjorde ett skutt och jag jublade. Sista fem minutrarna hände dock något och priset steg. Tjoho... här skreks det glädjetjut. 

Fram med bubbelplast och omslagspapper, nu skulle tavlan skickas till en köpare med adress strax utanför Stockholm. Det var ju jultider så det fick bli en riktig julklappsinslagning. 

Januari kom och tavlan föll i glömska, till här i söndags när jag fick fram mina dukar och färger och hade ett enormt målarflow. Där och då bland färgerna och bladguldet insåg jag att någon som jag inte känner och som jag inte ens kommer ihåg i skrivande stund vilken plats utanför Stockholm som köparen bor, har min tavla på sin vägg. Känslan är häftig!

Priset då... har ju totalt glömt att berätta det, priset för min tavla där hela beloppet gick till Musikhjälpen blev hela 3 650 kr. Ni förstår nu varför jag jublade! Om ni frågar mig så är jag grymt stolt!

Kram
 

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
filmstaden eva svärd utbränd väggen våga vara rädd börja leva lär dig leva utmattningsdepression
filmstaden eva svärd utbränd väggen våga vara rädd börja leva lär dig leva utmattningsdepression


Att leva ett liv i svart eller vitt är väldigt enkelt så länge man lever i den vita världen. När det blir svart blir det däremot mycket tuffare. Nu pratar jag inte om ett svart eller vitt liv i form av mående. Nej jag pratar om att se livet i svart eller vitt, i rätt eller fel.

I hela mitt liv har det bestått i rätt eller fel, svart eller vitt, det har aldrig funnits någon gråskala eller ännu värre det har inte funnits någon gyllene medelväg. Allt och alla har varit vita i min värld, till något går fel då blir det svart. Blir det svart så förblir det ofta svart. MEN jag älskar att människor är föränderliga och att vi människor inte bara kan ändra oss utan vi även får ändra oss och till och med ändra oss igen och igen...

Under januari var det min månadsöverraskning och jag har varit lite seg och inte sprudlat fram några idéer om vad jag ska överraska Thomas med. Kom så på att vi skulle gå på bio, ville själv se filmen Collateral beauty - Skönheten i allt, så fick det bli. Bokade in en dag förra veckan, filmen gick bara 17:15 men så fick det bli. Ringde Thomas på jobbet och frågade om han kunde sluta tidigare och komma hem till 17:00. Icke han hade möte.
"Måndag eller tisdag nästa vecka då?" Samma svar där, möte både måndag och tisdag eftermiddag, men torsdag skulle fungera för honom.

Torsdag? Hur tänkte han nu? Torsdag då har det ju hunnit bli februari och det är inte längre januari. Fel! Fel! Och svart! Hinner känna en irritation! Ja ja vän av ordning säger nu; "Men han har ju ett jobb att sköta!" Japp jag vet men mitt "rätt och fel" och "svart eller vitt" är inställd på månadsöverraskning och inte jobb. MEN döm om min förvåning när min hjärna slänger ut orden "svart eller vitt" där inne i mitt huvudet. Plötsligt hör jag mig själv säga "Torsdag blir bra, vad mysigt!

Jag älskar när jag ser hur min kropp och hjärna arbetar. Jag älskar när jag upptäcker nya sidor hos mig själv. Jag älskar när förändring sker. Och framför allt älskar jag när jag är medveten om mig själv och mina förändringar.

Bion då? Jo den var sevärd. Många fina budskap, och en film med ett väldigt djup om än att handlingen är speciell och lite overklig, eller ganska mycket faktiskt. Vi var få i salongen, men både män och kvinnor torkade sina tårar och snörvlade. Ja alla utom Thomas och jag då.

Mysigt att sitta där med Thomas, vi delar på en popcorn och en läsk och jag kan njuta njuta av att sitta i en biosalong och det utan öronproppar… bara det är lycka oavsett film.

Kram

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
våga vara rädd lär dig leva utbränd tännforsen utmattningssyndrom utmattningsdepresion väggen


Jag har sagt det tidigare och gör det igen, att ha utmattningssyndrom är inte att bara vara lite trött, inte heller är det att vara lite mer trött än andra. Om det vore så enkelt. Att ha utmattningssyndrom är så mycket mer, till exempel att de kognitiva funktionerna blir nedsatta.

Vad är då kognitiva funktioner?
Det är hjärnans förmåga att tänka, planera, ta emot information och komma ihåg saker. Uppmärksamhet och koncentration är andra exempel.


Exempel på när kognitiva nedsättning kan ge svårigheter i vardagslivet:
Uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter
är speciellt tydligt när man får instruktioner som ska följas och vid samtal med andra personer. Likaså kan det vara svårt att följa med när man tittar på TV, många upplever att man inte längre har förmåga att hålla koncentration för att exempelvis läsa en bok. Uppmärksamhet- och koncentrationssvårigheterna kan skifta under olika tider på dygnet.

Minne, såsom arbetsminnet och det episodiska minnet fungerar sämre för personer med utmattningssyndrom. Episodiska minnet är minnet som lagrar episoder och händelser som man själv varit med om. Detta kan skapa problem när man varit med och bestämt något då man kan ha svårt att minnas, även att man varit med i samtalet. Att komma ihåg vart man lagt saker samt tider och möten kan också vara svårt att komma ihåg.

Ta emot och bearbeta information kan upplevas som väldigt svårt speciellt i grupp, ännu svårare blir det att följa med i samtal om det går snabbt. Likaså kan det vara svårt att ta in om det är omfattande information som lämnas. Ställs det frågor som kräver snabba svar uppstår oftast stora svårigheter. Likväl kan det vara svårt att genomföra uppgifter snabbt eller göra mer än en sak åt gången.

Planering, prioritering och organisering, initiativförmåga och flexibel problemlösning är många gånger som att bestiga Mount Everest, utan syrgastuber. Dessa är svårigheter oavsett om uppgifterna upplevs roliga eller tråkiga. Det är många gånger även svårt att samarbeta med andra. Det är ofta även svårt att se sina egna personliga styrkor och svagheter. Tidsuppfattningen är också en svårighet såsom att hinna med det man planerat men även att uppskatta hur lång tid en uppgift tar att utföra. Detta är det som benämns som exekutiva funktioner. Komplex exekutiva funktioner där det krävs både uppmärksamhet och snabbhet är oftast avsevärt försämrat för personer med utmattningssyndrom

Uttröttbarhet som inte är i närheten av något annat, det kan räcka med att gå en sakta promenad runt kvarteret på fem minuter för att behöva vila eller till och med sova. Likaså kan ett samtal eller äta lunch vara så utmattande att vila krävs.

Stresskänslighet, situationer som tidigare inte skapat stress kan numera skapa stress och även ett stort stresspåslag. Många med kognitiva svårigheter saknar filter för att stänga ute alltför många samtidiga intryck. Det gör att det ofta tar längre tid att processa informationen vilket lätt leder till kaos eller att man ger upp om man får krav på sig att fatta snabba eller komplexa beslut.

Ljud- och eller ljuskänslighet, gör att det kan vara svårt att vistas i bullriga miljöer eller där det är många som pratar. Likaså kan det vara svårt med starkt eller blinkande sken.

Kram
 

följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
Eva Svärd - mrs excalibur - en blogg om utmattningssyndrom
Hälsa bloggar

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

-

Etiketter

Om eva

Eva har under många år låtit bli  att lyssna på sin kropps varningssignaler så som känselbortfall, ledvärk och bältros. Inte förens hon en morgon inte tog sig upp ur sängen fick kroppen vila. Läs mer om Eva

Instagram

Följ via bloglovin:

Follow