2017 > 03

Tänk att ett utmattningssyndrom kan förändra en person på så många olika plan.
En av de positiva ting är att jag börjar ha tillit till min omgivning. Tillit till min älsksde man. Vi närmar oss 25-årig bröllopsdag.
Thomas har berättat att vi ska fira den under dagarna fyra. Har fått några ledtrådar mot att jag lovat att inte Googla. Lovat att släppa mitt kontrollbehov och bara följa med. Google har dödat många av våra samtal. "Pang där kom svaret" Därför har jag nu helt släppt Google, i den här frågan.
Idag kom ytterligare en ledtråd till den överraskning Thomas ordnat. Vi ska flyga till en plats som börjar på Fla...
Låter nu Google vara och suger på ledtrådarna.
• 60 miljoner invånare i landet
• 2,8 miljoner i stan vi ska till
Och nu denna ledtråd
Det är verkligen spännande, jag njuter och längtar.

Jag har tillit till att Thomas gör det bästa för oss. Jag har tillit till att bara följa med. Livet förändras och vi med det. Att bara följa med och känna mig trygg. Livet förändras och jag med det.
KRAM

Läs hela inlägget »
Bild från www.suntarbetsliv.se
Bild från www.suntarbetsliv.se


Institutet för stressmedicin, Västra Götalandsregionen har genomför just nu en unik uppföljning av patienter med utmattningssyndrom, LUMS (Långtidsuppföljning vid UMS). Det är bland annat forskarna Ingibjörg Jonsdottir, Lilian Wiegner och Kristina Glise som ska träffa 150 av sina före detta patienter, hittills har det träffat 130 av dem. 

Uppfäljningen som sker efter sju till tio år visar att många av patienterna känner sig fortfarande trötta, har koncentrations- och minnesstörningar och är mer stresskänsliga än innan de blev sjuka. Tack och lov är depressions- och ångestsymtomen som är väldigt vanliga vid utmattningssyndrom, i stort sett borta.

Lilian Wiegner säger i en intervju med Sunt arbetsliv att de aktuella patienterna ofta varit svårt sjuka i utmattningssyndrom.
– Hos de som haft en lindrigare sjukdom borde de kvarstående symtomen inte vara lika omfattande.

Studien är väldigt intressant då jag många gånger fått höra att de kognitiva svårigheterna kommer vara övergående. Men det verkar bara vara så för de med en lindrigare utmattning. Jag själv har många kvarstående kognitiva svårigheter, bland annat har jag svårt med instruktioner, det skapar många gånger en svår stress. Jag har sakta börjat hitta strateger för mina kognitiva svårigher. Minnet till exempel hjälper jag genom att notera allt. Ja, det jag behöver komma ihåg. 

Jag känner att jag idag håller på och arbetar fram Eva Svärd 2.0 och det känns bra även om jag behöver lära om i många funktioner. Även om det många gånger känns kämpit så vet jag att det är värt varje sekund att få bli Eva Svärd 2.0

Hur känner du av de kognitiva funktionerna? Har de försämrats i och med att du blev sjuk? Du som kommit en bit i din sjukdom hur är funktionerna idag? 

KRAM

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
våga vara rädd väggen utbränd snödroppar


Stress är inte farligt, det är till och med viktigt för vår överlevnad. Det som är farligt är när vi inte återhämtar oss. Det är livsfarligt att bara köra på utan återhämtning. Man kan tänka på aktivitet och återhämtning som på in- och utandning, båda behövs för att livet ska fortgå. Ta för vana att stanna upp flera gånger per dag för micropauser av återhämtning. 

Kram

följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
våga vara rädd väggen utbränd utmattningssyndrom börja leva


Hur använder du dig av din envishet? Hur använder du dig av din envishet och styrka? Tar du dig energiskt an en uppgift? Går du igång på nya utmaningar? Fokuserar du på målet? Arbetar du fram en plan och envist strävar framåt? Det krävs många gånger både envishet och fokus för att nå sitt mål.

Men det som kanske än mer kräver envishet är att sakta ner. Sakta ner och fokusera på nuet. Fokusera på här och nu, bara vara och andas. Bara fokusera på att vara. Det kräver envishet. Envishet av största rang. Envisheten krävs många gånger för att säga nej eller ja till det som faktiskt betyder något för dig och din hälsa. Det krävs envishet, kunskap och förmåga att stoppa en hjärna som suktar efter utmaning. Utmaning om att vilja bli stimulerad. Att då kunna se att den största utmaningen egentligen kan vara att bara vara. Att du ser dina behov. Att du ser din kropps behov. Att du ser din hjärnas behov.

Klarar du av att utmana dig själv och stoppa din framfart så att du enbart lyssnar på dina behov? Kan du vända din envishet till att vara rädd om dig själv?

KRAM

Följ gärna mig och min blogg på Bloglovin

Follow
Läs hela inlägget »
Eva Svärd - mrs excalibur - en blogg om utmattningssyndrom
Hälsa bloggar

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

-

Etiketter

Om eva

Eva har under många år låtit bli  att lyssna på sin kropps varningssignaler så som känselbortfall, ledvärk och bältros. Inte förens hon en morgon inte tog sig upp ur sängen fick kroppen vila. Läs mer om Eva

Instagram

Följ via bloglovin:

Follow